Oktató: Dr. Farkas Judit
Tárgyleírás: Az előadás a hagyományos nyelvészet korlátait (használhatatlan definíciók, következetlen elemzések) mutatja be. Az előadást főleg elsőéves hallgatóknak ajánljuk. Az interaktív előadáson betekintést nyerhetnek, hogy a PTE-n miért nem a hagyományos nyelvészet alapján tanítják a mondatelemzést, hanem a tudományos szempontból sokkal megfelelőbb generatív paradigma keretein belül. Ilyen módon remélhetőleg megértik a problémát, és könnyebben elfogadják az alternatív megközelítést.
Mikrokredit: 20
Időpont: 2025.02.11. (kedd) 16:00-17:30
Helyszín: D/242
Oktató: Dr. Deák Máté
Tárgyleírás: Az ember élete tele van megoldandó feladatokkal, melynek megoldására tett kísérletei során – akár naponta többször is – problémákkal szembesül. A feladatok – így a felmerülő problémák is – a mindennapok számos területével kapcsolatosak, így azok lehetnek magánéleti (személyes), vagy a karrier során felmerülő (szakmai) feladatok.
A problémák egy csoportja megoldható a működéshez adott rendszerek keretei között (jó gyakorlatok, meglévő rendszerek, minták, vagy pusztán az „így szoktuk” eljárások alapján).
A problémák másik csoportja az adott személy megítélése alapján túlmutat rajta, megoldási ötlete ugyan lehet, hogy van, ám nem feltétlenül érzi magáénak a feladatot, hogy elkezdje megoldani azt. Ő a „problémával együtt élő ember”, korunk jellemző reziliens személyisége, magas fájdalompont-tűrő képességgel.
Az adott személy képességeitől, attitűdjétől, motiváltságától, lehetőségeitől, vagy pusztán a szükség mértékétől függ a feladat megoldására adott válaszainak és kísérleteinek minősége és megtervezése. A folyamat során mérlegelésre kerül azok fontossági sorrendje, a ráfordítható erőforrások, valamint a megoldástól várható hasznok mennyisége és minősége. Mindemellett a külső környezet motivációs tényezői (anyagi vagy társadalmi hasznok, valamint a környezet nyújtotta ösztönzők) meghatározó szerepet játszanak az egyén döntéshozatali mechanizmusaiban. Amennyiben a mérlegelés eredménye pozitív, tehát rendelkezésre áll a külső és belső motiváció, valamint a megfelelő erőforrások elégséges összessége, akkor megjelenhet a szándék a probléma megoldásával kapcsolatban. A meglévő (releváns) probléma, és az azt megoldani kívánó szándékosság együtt eredményezik a problémával együtt élő ember helyett megjelenő, a problémát megoldani kívánó embert, s személyiségének attitűdjét.
Az attitűd megváltozásának első állomása a tudatosan szemlélődő ember, aki rendelkezik megfelelő megfigyelési technikákkal és kritikus gondolkodásmóddal, s aki már nem csak az őt körülvevő problémákat érzékeli, hanem azok a pontok is tudatosulnak benne, ahol beavatkozhat. A felismert probléma tudatosulása a külső fejlesztés és a belső fejlődés első olyan igazi mérföldköve, ahol az innovációs tudatosságról kezdhetünk beszélni, ám ekkor még a megoldásra való törekvés megléte nem törvényszerű. Amennyiben a tudatosult probléma mellé annak megoldási szándéka is párosul, megjelenik az innovatív attitűd, a személyiségfejlődés azon állomása, amikor az ember már felkészült az innovációs folyamatokban történő részvételre. A felkészültség hozadékaként egyre több felismert és tudatosult probléma kerül azonosításra. A kurzus a folyamat emberi tényezőjére fókuszál, az attitűdváltozást segíti elő.
Mikrokredit: 20
Időpont: 2025.02.13. (csütörtök) 14:00-15:30
Helyszín: D/540
Oktató: Dr. Pozsgai István
Tárgyleírás: Előadásomban röviden bemutatom a Kijevi Rusz építészetének helyi iskolákra való felosztását, ezt követően pedig részletesebben foglalkozom a kijev-csernyigovi és a novgorod-pszkovi építészettel, majd legrészletesebben a Vlagyimir-Szuzdali Fejedelemség építészetével, illetve építészeti plasztikájával. A vlagyimir-szuzdali építészeti plasztika a keresztény elemek és mondanivaló mellett több helyen is összefüggésbe hozható a szláv mitológiával. A domborművek eredetével és szimbolikájával kapcsolatban még ma sincs egységes álláspont a kutatók körében, ezért több lehetséges elméletet is ismertetni fogok. A minikurzus növelheti a hallgatók motivációját a kultúra jelenségeinek tanulmányozására, fejlesztheti az idegen kultúrák iránti attitűdjüket, megkönnyítve ezzel a bennük található értékek befogadását és megértését.
Mikrokredit: 20
Időpont: 2025.02.13. (csütörtök) 17:00-18:30
Helyszín: D/440
Oktató: Dr. Bécsi Zsófia
Tárgyleírás: Sokszor a legnagyobb nehézséget az "idő" okozza: a szervezés, hogy hogy érjünk rá mindenre, hogyan sikerül jól priorizálnunk. Ehhez nyújt segítséget ez az egyszeri alkalom, amikor konkrét javaslatokkal, eszközökkel, egyszerű naptározási technikával ismerkedhetnek meg a hallgatók, hogy a saját programjaikat a számukra megfelelő módon tudják szervezni.
Mikrokredit: 20
Időpont: 2025.02.18. (kedd) 16:00-17:30
Helyszín: B/125
Oktató: Dr. Petkova Ingrid
Tárgyleírás: Mindenki stresszel kisebb vagy nagyobb mértékben: fiatalok, idősebbek, diákok, tanárok. De hogyan tudjuk kezelni a stresszt, nemcsak átvészelni, hanem tanulni belőle? Ezen a minikurzuson rövid betekintést nyújtunk a stressz különböző aspektusaiba és abba, hogy hogyan küzdhetünk meg vele mindennapjaink során: meditáció, önreflexió, egyszerű kézműves technikák segítségével. A 90 perces interaktív óra lehetőséget ad arra, hogy ne csupán megértsük a stressz működését, hanem praktikus módszereket tanuljunk, hogy kiegyensúlyozottabbá váljunk a mindennapokban. Ha szeretnél olyan technikákat elsajátítani, amelyek segítenek abban, hogy ne csak túlélj, hanem valóban élvezd egyetemi éveidet, akkor ez a kurzus neked szól!
Mikrokredit: 20
Időpont: 2025.02.19. (szerda) 10:00-11:30
Helyszín: D/341
Oktató: Dr. Nagy János
Tárgyleírás: A kurzusnak gyakorlati célja, hogy elősegítse a hallgatók tanulási folyamatainak tudatos előkészítését. Hogyan készüljünk az egyetemi órán való okos részvételre? Hogyan jegyzeteljünk? Hogyan készüljünk a kurzusok és a vizsgák teljesítésére az első perctől fogva? Hogyan takarítsunk meg időt, és hogy ne stresszeljünk be? Hogyan kommunikáljunk a kurzus vezetőjével? Időbeosztás és technika. Mire használjuk a ChatGPT-t és mire ne? Hogyan építsünk tanulói köröket, ahol egymás segítségére lehetünk a tanulásban? Tanulópárok és tanulócsoportok megszervezése. Hogyan tudok részt venni a tudományos életben? Szakkollégiumok és Országos Tudományos Diákköri Konferencia, külföldi ösztöndíj. Ezeket a témákat fogjuk anglisztika-centrikusan, közösen körbejárni, és az ülés végére tanulócsoportokat és online platformokat fogunk létrehozni.
Mikrokredit: 20
Időpont: 2025.02.24. (hétfő) 16:00-17:30
Helyszín: A/424
Oktató: Bordás Bertalan
Tárgyleírás: Az Oxfordi Egyetem 2024-es év szavának a „brain rot”-ot választotta, amely a mentális állapot romlását jelöli, különösen a triviális vagy kihívást nem jelentő anyagok – például online tartalmak – túlzott fogyasztása miatt. Az Atlantic kutatása szerint az amerikai egyetemisták nem csak az online tartalmakat fogyasztják gyakrabban, hanem kerülik a könyvolvasást, inkább összefoglalókra és generatív mesterséges intelligencia által készített kivonatokra hagyatkoznak. A megkérdezett amerikai oktatók szerint azonban nem lustaság áll a háttérben, hanem a jövővel kapcsolatos aggodalmak: sok hallgató munkát vállal, így az egyetemet inkább anyagi eszköznek tekintik, mintsem intellektuális fejlődés helyszínének. minikurzus célja, hogy visszavezesse a hallgatókat az intellektuális bővüléshez, bemutatva a kutatói/kutatótanári pálya lehetőségeit és eloszlatva az azzal kapcsolatos tévhiteket – csökkentve ezáltal a tudományterületen vagy pályán való elhelyezkedéssel kapcsolatos aggodalmakat. A minikurzus célja tehát: a kutatás tervezésének és megvalósításának lépéseinek bemutatása, továbbá a pályázati lehetőségek és nemzetközi kutatási programok ismertetése. A kurzus során a hallgatók megtanulják, hogyan válasszanak témát, készítsenek szakirodalom-alapú kutatási kérdéseket, és állítsanak össze egyedi, új eredményeket ígérő terveket. A második részben a szakirodalmi források felkutatásának modern módszereivel ismerkednek meg, különösen a fizetési falak korában. Zárásként bemutatásra kerülnek azok a pályázatok, amelyek segítik a kutatói karrier elindítását, túlmutatva a közoktatási és piaci lehetőségeken.
Mikrokredit: 20
Időpont: 2025.03.03. (hétfő) 16:00-17:30
Helyszín: Ró 215
Oktató: Vámosi Tamás
Tárgyleírás:
A minikurzus keretében átveszünk a gyakorlatban néhány egyszerűbb meditációs gyakorlatot. Ezen gyakorlatok segítik a szorongás és stressz oldását, fejlesztik a koncentrációs képességet, jobbá és könnyebbé teszik a hétköznapok megélését. A fejlődés tetten érhető az életminőség javulásában és az önbizalom növekedésében, a tudatosabb viselkedés alakításában.
Mikrokredit: 20
Időpont: 2025.03.05. (szerda) 12:00-13:30
Helyszín: Ró O27
Oktató: Bucher Eszter
Tárgyleírás:
Az önismereti kurzus során erősödik az önértékelésed, csoportos foglalkozás által megismered azt, hogy milyen technikákkal térképezheted fel erősségeidet, hogyan fejlesztheted önbizalmadat. Sokat beszélgetünk arról, hogy hogyan tekints magadra, kapcsolataidra, személyiségedre. A fejlődés része, hogy magabiztossá válsz, tudatosan tekintesz magadra, értékeidre.
Mikrokredit: 20
Időpont: 2025.03.06. (csütörtök) 08:00-09:30
Helyszín: Ró O27
Oktató: Lakatos Szilvia
Tárgyleírás:
A minikurzus célja, hogy bepillantást adjon az érdeklődő hallgató számára a magyarországi cigány közösségek tradícióiba, hagyományaiba. Az oláh cigány és a beás közösségek életének fordulópontjaihoz köthető hagyományokról, szokásokról kívánok átfogóbb ismereteket prezentálni. Szó esik a születéshez (várandósság, keresztelő), a gyermekneveléshez, a házasságkötéshez (szöktetés, kikérés, lakodalom) és a halálhoz, gyászhoz (virrasztás, temetés) kapcsolódó hagyományokról.
Mikrokredit: 20
Időpont: 2025.03.13. (csütörtök) 16:00-17:30
Helyszín: D 328
Oktató: Dömők Csilla
Tárgyleírás:
A kurzus bemutatja az európai régiók történetét, mai helyzetüket és a különböző vizsgálati szempontokat. Bemutatja az Európai Unió mai helyzetét, különös tekintettel a regionális változásokra.
Mikrokredit: 20
Időpont: 2025.03.20. (csütörtök) 10:00-11:30
Helyszín: D 425/1
Oktató: Bodó-Varga Zsófia
Tárgyleírás:
Flow a gyakorlatban
A Flow kifejezés mára a mindennapi szóhasználatunk részévé vált, ugyanakkor a legtöbben mégsem pontosan tudják, mit is jelent flow élményt átélni, mik is a feltételei az áramlatélmény elérésének és hogyan lehet a mindennapok részévé tenni. Spoiler alert: A kényelmes kanapén sorozatot nézni vagy egy könnyű vizsgán jó jegyet szerezni nem flow élmény. A minikurzus során betekintsét nyújtunk a Flow elméletébe és gyakorlatába. Célunk a Hallgatók megismertetése egy olyan szemlélettel, mely egyszerre segít képességeket fejleszteni és élvezni az életet, javítva annak minőségét.
Mikrokredit: 20
Időpont: 2025.04.03. (csütörtök) 13:00-14:30
Helyszín: B 214
Oktató: Mucsi Georgina
Tárgyleírás:
Fiatalkori veszteségek és kezelésük
A minikurzus keretében beszélünk arról, hogy a veszteségek természetes részei életünknek, a nehéz élethelyzetek elkerülhetetlenek. A fiatalok önálló életük elkezdése során, ha súlyos veszteséget élnek meg, az kihat jövőtervezésükre és tanulmányaik befejezésére egyaránt. A minikurzus során áttekintjük a veszteségre adott reakcióik sokféleségét, a segítségkérés lehetőségeit és a gyász folyamatának természetes lefolyását. A fejlődés része, hogy tabuk nélkül, őszintén beszélünk a veszteség, gyász megéléséről, a segítségkérés fontosságáról és az egymásra figyelés, összetartás jelentőségéről.
Mikrokredit: 20
Időpont: 2025.04.10. (csütörtök) 09:00-10:30
Helyszín: Ró318/a
Oktató: Serdült Sára
Tárgyleírás:
Értő figyelem, és tiszta kommunikáció, avagy reaktívból reflektív
A kurzus egy rövid workshop, melynek keretein belül a résztvevők saját élményen keresztül szereznének ismeretet, tapasztalti tudást arról, hogy milyen módokon befolyásolja a kommunikációs folyamatot a folyamatban való résztvevők jelenlétének módja. A komplex gyakorlatsoron keresztül reflektálunk saját értékeinkre, motivációinkra, kommunikációs stílusunkra, konfliktuskezelési mintázatainkra, tehát egyfajta önismereti utat járunk be. A cél, hogy a felismeréseken túlmenően, eszközöket kapjanak a résztvevők arra, hogy miként tudják a kommunikációs folyamatokban felismerni saját magukat, és ezekre a felismerésekre proaktív módon reagálni.
Mikrokredit: 20
Időpont: 2025.04.11. (péntek) 10:00-11:30
Helyszín: B 214
Oktató: Lakatos Szilvia
Tárgyleírás:
Fiatalkori veszteségek és kezelésük
A minikurzus során a magyarországi cigány csoportok (romungro, oláh, beás) rövid bemutatása történik. Az előadás célja, hogy képet adjon a beás és romani (lovári) nyelvek helyzetéről, beszélőik nyelvhasználatáról, nyelvi problémáiról.
Mikrokredit: 20
Időpont: 2025.04.17. (péntek) 16:00-17:30
Helyszín: D 328
Oktató: Kucserka Zsófia
Tárgyleírás:
Értő figyelem, és tiszta kommunikáció, avagy reaktívból reflektív
Játékos, kreatív, tréning jellegű workshop, mely oldja az íráshoz kapcsolódó teljesítményszorongást. A résztvevők saját élmény alapján nyernek élményeket és tapasztalatot arról, hogy az írás alkotó jellegű játék. Kiemelt célok: kreativitás, nyelvi készségek és nyelvi tudatosság, önreflexió, kritikai gondolkodás.
Mikrokredit: 20
Időpont: 2025.04.29. (kedd) 17:00-18:30
Helyszín: E 524
Oktató: Tószegi Zsófia Júlia
Tárgyleírás:
Neuroaffirmatív szemlélet: A Specifikus Tanulási Különbözőségek (SpLD) esetében a D az “difference” vagy “disability”?
Ez egy empirikus kutatásra épülő workshop, mely az ADHD-vel, autizmus spektrumállapottal, valamint diszlexiával együtt élő egyetemista fiataltok lehetséges tapasztalataival és megküzdési technikáival foglalkozik megspékelve egy-egy interaktív játékkal és informatív diasorral, videószegmensekkel. A cél, hogy a résztvevők megismerjék a neurodivergenciára utaló jeleket, azok lehetséges háttereit, s ne csak stigmaként, hanem erősségekként is tudják szemlélni azokat (pl. Doyle bio-pszicho-szociális modellje segítségével). Továbbá információkhoz, s eszközökhöz jussanak egyrészt a felnőtt diagnosztikus lehetőségekkel kapcsolatban, másrészt pedig, mint leendő bármely területen dolgozó szakemberek (pl. tanárjelöltek, pszichológusok, szakoktatók) tájékozódjanak egy inklúziós tipplistáról (CHARM-EU konzorcium), mely segítheti őket abban, hogy maguk és mások számára is egy neuroaffirmatív és támogató környezetet biztosítsanak az egyetemi tanulmányaik során, s majd leendő munkahelyükön.
Mikrokredit: 20
Időpont: 2025.05.05. (hétfő) 14:00-15:30
Helyszín: B 129
Oktató: Lakatos Szilvia
Tárgyleírás:
Tanoda program bemutatása
Előadásomban szeretném bemutatni a magyarországi tanoda programot a Khetanipe Egyesület által működtetett KheTanoda szemléltetésével. Az ezredfordulót követően számos tanoda kezdte meg tevékenységét az országban, köztük 2006-ban a KheTanoda is Pécs belvárosában. 2013 óta Pécs legnagyobb szegregátumában, Hősök terén a Jószerencsét közösségi házban működnek. Céljuk a hátrányos helyzetű és cigány/roma tanulók iskolai sikerességének elősegítése mellett a közösségformálás.
Mikrokredit: 20
Időpont: 2025.05.08. (csütörtök) 16:00-17:30
Helyszín: D 328
Pécsi Tudományegyetem | Kancellária | Informatikai és Innovációs Igazgatóság | Portál csoport - 2020.